آموزش قالی بافی

مقدمه‌ای بر نخ و نقشه و فرش

نخ و نقشه و فرش

در قدیم نخ و نقشه ها به شکل شطرنجی موجود بودند و لازمه انجام این کار مهارت در نقشه خوانی بود.هر طرحی به آسانی امروزه قابل بافت و پیاده سازی نبود و ایجاد یک طرح مراحل زیادی را به همراه داشت .

طراح در ابتدا کار تصویر را روی کاغذ های خاصی طراحی می نمود. در کنار این دسته ،افرادی مستقیم از روی عکس شروع به طراحی و بافت فرش میکردن .بسیاری از این افراد ماهر در منطقه تبریز یا سردرود مشغول به کار بودن.

به مرور زمان  پدیده فرش کامپیوتری جای فرش سنتی را گرفت.بسیاری کیفیت فرش کامپیوتری را بالا نمیدانند اما واقعا اینطور هست؟

ورود این مدل از طراحی باعث تساوی در کارها شده و از بافنده تا طراح و رنگرز، تخصصی تر به این کار میپردازند و به افزایش ارزش فرش هم کمک کره است.

نخ و نقشه آماده بافت چیست؟

نخ و نقش های آماده بافت که بصورت یک پک مورد نیاز یک بافنده برای بافت فرش دستی گفته میشود.در پک ها نقشه به صورت شطرنجی و نخ ها به میزان مورد نیاز قرار داده شده است.در بعضی از پک ها فایل هایی برای آموزش و یادگیری گذاشته شده است تا بدون آموزش هم،فرشی زیبا تبدیل کند.

چه زمانی باید به فکر تهیه نخ و نقشه بود؟

در ابتدا بهتره انگیزه‌ی شروع این کار را مشخص کرد:

درآمدزایی

اگر فردی قصد میلیاردر شدن را دارد باید گفت این کار نیازمند صبر و انگیزه فراوان میباشد. در این صورت شما میتدانید روی مبالغ زیادی برای خود حساب باز کنید.

بیمه

برای دسته ای از افراد تنها انگیزه از بافت فرش میباشد. بسیاری که بیمه قالی دارند خود فرش نمیبافند و حاضر به پرداخت هزینه ای به بیمه برای نشان دادن فرش میباشند.در بیمه تامین اجتماعی که از طریق قالی بافی حاصل میشود،سهم کارفرما ۲۳ درصد میباشد که دولت این پول را پرداخت میکند میزان 7 در صد را هرماه بافنده واریز مینماید، البته این بیمه مثل خویش فرما بسیاری از مزایا از جمله خسارت بیکاری را ندارد.

سرگرمی و کار هنری

افراد می‌توانند در سکوت خانه با آهنگی ملایم گره بر روی گره بزنند و طرحی زیبا روی نخ‌ها ایجاد کنند. هنری با اصالت با روشی جدید به راحتی و با هزینه بسیار کم در اختیار همه‌ی افراد است. افراد و علاقه مندان میتوانند با گزاشتن وقت ،طرحی زیبا ایجاد کره و از این کار درآمدزایی کنند و با کمترین هزینه میتوان در اختیار همگان قرار داد.

بهانه ای برای وارد شدن به عرصه فرش

خیلی از کسانی که علاقمند به طراحی یا رنگرزی هستند و تصمیم دارند از جایی شروع کنند پیشنهاد می‌شود یک نخ و نقشه با معیارهایی که در ادامه این نوشته ارائه می‌شود تهیه کنند و حتما بعد از پایان بافت قاب شده به دیوار بیاویزند. مطمئن باشید قدمهای بعدی برای وارد شدن به عرصه فرش راحتتر خواهد بود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *