سوالات متداول بافندگان تابلو فرش

در صورت کسر آمدن یک نخ چه باید کرد؟

در این موارد که بیشتر به دلیل بلند گره زدن بوجود می آید بهتر است، هر طور شده با همان نخها فرش را تمام کرد، اما اگر این امر امکان پذیر نبود می توانید یک لا از نخ قبلی را با یک لا از نخ بعدی با هم گرفت و بجای نخ گره زد و فرش را بافت ولی چنانچه رنگهای شماره قبل و بعد نیز ممکن است کسر آید و یا رنگ قبل و بعد ان رنگی که کم امده در طیف رنگ مورد نظر نبود بافنده باید حتما قبل از اینکه تمام نخ را ببافد 1 الی 2 متر از نخ مورد نظر را به آدرس شرکت ارسال کند تا رنگرزی بصورت نمونه گیری انجام شود. دقت داشته باشید که نخ رنگرزی شده از روی نمونه حداکثر 9% با نمونه مشابه خواهد بود و شما باید یک لا از نمونه ای که ارسال کرده اید را با یک لا از نخ رنگرزی شده با هم ببافید که این امر باعث دورنگی در فرش نشود.

توجه: جهت ارسال سفارشی نمونه رنگ باید ابتدا به شرکت سفارش دهید و بعد از واریز هزینه آن سفارش شما در حداقل زمان ممکن رنگرزی خواهد شد. بعد از اتمام بافت و زدن گلیم و زنجیره در انتهای فرش به اندازه 7 سانتی متر از چله ها را باید بابت ریشه های فرش در نظر گرفت و در سر تا سر چله را با خط کش خط کشی کنید، سپس باید چله را با استفاده از پیچ های دار شل کرد و شروع به قیچی کردن چله ها کنیم.

درهنگام مشاهده نخ های دو رنگ در یک کلاف چه باید کرد؟

دقت داشته باشید که دو رنگی در نخ فرش یک نوع عیب در رنگرزی در نخ فرش محسوب میشود وجهت بر طرف کردن این عیب باید نخ مجدد در کارگاه رنگرزی رنگ شده و اصلاح گردد.اما دربافت تابلو فرش چون طیف رنگی نقش مهمی در بالا بردن کیفیت تابلو فرش دارد، شما میتوانید بدون هیچ نگرانی از نخهای رنگ شده برای گره زدن وبافتن فرش استفاده نمایید.( در کارگاههای تبریز از نخهای دو رنگ یا گره اسپرته بسیار استفاده میشود.)

روش کوبیدن پود نازک و ضخیم چگونه است ؟

بعد از اتمام چله کشی وسط چله یک ضربدرایجاد میشود.که محل طلاقی تنه های پشت و جلو میشود.که بعد از زدن زنجیره در فرش پود ضخیم به وسیله پودکش از زیر این ضربدر و پود نازک به وسیله دفه از بالای ضربدر باید کوبیده شود. و در هنگام بافت فرش بعد از هر رج گره زدن ابتدا پود زخیم و بعد پود نازک باید کوبیده شود. باید دقت کنید چنان چه پود ضخیم و یا نازک در وسط کارتمام شد، حتما آن را از ته قطع نمایید، و سر آنها را در لابه لایه چله ها ویا به پشت فرش منتقل نمایید. زیرا بعد از بافت و پرداخت فرش این نخها از روی فرش شما نمایان شده و باعث کاهش ارزش فرش میشود. توجه داشته باشید پود نازک بهتر است نه زیاد سفت و نه زیاد شل کوبیده شود. (در کل اگر پود نازک سفت کوبیده شود خسارت بیشتری به فرش وارد می شود. )

عرض چله کشی فرش اگر بیشتر یا کمتر از اندازه ی فرش باشد باید چیکار کنیم؟

دقت داشته باشید شما باید تقسیم گره ها را در هر 7 سانت فقط بر اساس رج شمار فرش انجام دهید، تا اندازه فرش شما به استاندارد واقعی فرش نزدیکتر باشد، و به هیچ عنوان بدون تنظیم چله کشی فرش بافی را شروع نکنید. چون این امر در هنگام بافت قابل درست شدن نیست.

روش تقسیم بندی دار برای چله کشی چگونه باید انجام شود؟

برای چله کشی دار بهتر است، ابتدا وسط دار را در لوله بالا و پایین علامت زد و آن را مشخص کرد. سپس از وسط دار به طرفین بصورت 7سانتی متر علامت زد، به این صورت فضای اضافی از هر طرف بطور یکسان در کناره های دار جدا میشوند، وسپس می توانیم شروع چله کشی دار اقدام نماییم.دقت داشته باشید، دار باید طوری چله کشی شود، که چله در وسط دار قرار گیرد، تا موقع سفت کردن چله ها همه آنها به یک اندازه سفت شوند.

آیا بعد از بافت هر رج میتوانیم پرزهای اضافی را قیچی کنیم ؟

خیر، بدلیل اینکه ممکن است شما مهارت کافی در قیچی زدن پرز فرش نداشته باشید و این امر باعث افتادن گودی و رده رده شدن سطح فرش میشود، که بعد از پرداخت هم مشخص می باشد.

اگر چند تار در چله فرش شل شود چه کاری باید انجام دهیم ؟

در این صورت شما میتوانید کل چله را کمی شل کنید، و زیرآن چند عدد تار یک تکه چوب گرد یا مداد قرار دهیم و دوباره چله را سفت نمایید. بدین ترتیب کل چله ها بصورت یکنواخت سفت میشود.

برای برطرف کردن سفیدک در بین رجهای فرش چه باید کرد؟

کنترل عوامل زیر در بر طرف کردن این امر موثرند :

1) متناسب کوبیدن پود نازک ( نه خیلی شل نه خیلی سفت )

2) استفاده از پود ضخیم متناسب با رج شمار فرش

3) کوبیدن شانه یا دفه به اندازه متناسب، برای قرار گرفتن گره ها بر روی هم ( البته دقت داشته باشید، بعد از کوبیدن پود ضخیم باید اقدام به شانه و یا دفه کوبیدن پود ضخیم باید اقدام به شانه و یا دفه کوبیدن نمایید).

4) رعایت اصول تقسیم چله در هر 7 سانت بر اساس رج شمار فرش که می بافید.

جهت جلوگیری از جمع شدن عرض فرش چه باید بکنیم ؟

عواملی که از جمع شدن عرض فرش هنگام بافت جلوگیری می کنند عبارتند از :

1) نامرتب بودن چله ها در بالای دار

2) نگه داشتن پود ضخیم با دست هنگام کوبیدن

3) سفت نکوبیدن پود نازک

4) کنترل عرض فرش در هر 10 رج بافت با متر

5) بستن پود ضخیم بعد از هر چند رج به لوله های کنار دار.

کوجی چیست؟

کوجی چوبی است، بر جلوی چله فرش به لوله های اطراف دار بسته می شود و به وسیله آن می توان چله فرش را تنظیم نمود و برای زدن پود نازک و ضخیم از آن کمک گرفت که در فرش های فارسی باف با سایز بزرگ الزامی است. اما در تابلو فرش نیازی به کوجی نداریم، اما اگر تمایل به بستن کوجی داشتید مانعی ندارد.

گلیم بافی در فرش چیست و چه تاثیری دارد ؟

به تعداد رج هایی که در ابتدا گلیم بافی و انتهای فرش بصورت پود ضخیم و نازک و بدون زدن گره بافته میشود، گلیم بافی میگویند. تعداد رج های  گلیم بافی حدودا 10 رج کافی میباشد. که این امرمانع ریزش بافت فرش به طرف ریشه فرش میشود، که خود این امر در افزایش عمر فرش بسیار مهم میباشد.

نحوه زدن گلیم کناره فرش ؟

گلیم کناره فرش را بهتر است. بصورت تزیینی و یک دست و بدون اینکه کوبیده شود (زیاد نکوبید) بافت تا با سطح بافت شما در یک راستا قرار گیرد، و دم کار را تا یکنواخت نکند.

در رج شمارهای مختلف ارتفاع فرش چقدر است ؟

این ارتفاع در نقشه های کد بندی شده ای که شرکت در اختیار شما قرار میدهد، رج به رج ثبت میشود و شما می توانید ارتفاع فرش خود را کنترل نمایید.

جهت سهولت کوبیدن پود نازک در رج شمارهای 70 چه باید کرد؟

جهت سهولت در این امر می توان چله ها را با پارافین چرب کرد تا کوبیدن پود نازک بهتر انجام گیرد.

علت موج دار شدن فرش در حال بافت چیست؟

این ارتفاع در نقشه های کد بندی شده ای که شرکت در اختیار شما قرار میدهد، رج به رج ثبت میشود و شما می توانید ارتفاع فرش خود را کنترل نمایید.

شیرازه در فرش چیست ؟

شیرازه عبارتیست از 3 الی 5 تار همرنگ کناره فرش که دور 2 الی 6 عدد (چله) تار کنار فرش پیچیده می شود. که باعث مهارتارهای کناری چله و ( جلوگیری از به هم پاشیدگی تارهای کناره های عرضی ) نظم و ظرافت بخشیدن به کناره های فرش و پوشاندن سر پودهای کنار فرش می شود.

چه مواردی ما را در بافت یک تابلو فرش بدون عیب یاری میکند؟

(1) دار وابزار سالم بدون عیب

(2) چله کشی بدون نقص و دقیق

(3)  استفاده از مواد اولیه متناسب با بافت و رج شمار فرش مورد نظر

(4) استفاده از مواد اولیه مرغوب

(5) استفاده از مواد اولیه رنگرزی شده با کیفیت

(6) رعایت نکات فنی بافتی که در این بخش بصورت سئوالات رایج عنوان شد مانند: کوتاه گره زدن، کنترل ارتفاع فرش، کنترل کوبیدن پود نازک و ضخیم، کنترل گلیم بافی کناره فرش، کنترل شل یا سفت بودن چله ها کنترل تنظیم چله و سایر مواردی که در کیفیت بافت به ما کمک میکند، کوبیدن دقیق دفه  یکنواخت کردن سطح کار بافت و غیره . .

چه مواردی را در تعیین ارزش تابلو فرش باید در نظر گرفت ؟

1- رج شمار و یا ظرافت تابلوفرش

2- نوع مواد اولیه به کار رفته در تابلو فرش وجنس چله و پود تابلو فرش

3- نوع طرح و تعداد رنگ به کار رفته شده در نقشه تابلو فرش

4- میزان کیفیت رنگرزی نخ های تابلو فرش

5- کیفیت بافت و رعایت استاندارد های بافت در تابلو فرش

درحفظ تابلو فرش رعایت چه نکاتی الزلمی است ؟

_ از آویزان کردن فرش روی دیوار گچی و آهکی خوداری نمایید.

_ از کوبیدن مستقیم میخ بر روی فرش خوداری شود. چون در صورت زنگ زدگی به الیاف آسیب رسانده و موجب پوسیدگی آن می شود.

– چون قسمت گلیم باف فرش از دوام و استحکام لازم برخوردار نیست بهتر است قالی از قسمت حاشیه به دیوار وصل شود

_ حتی الامکان فرش را به صورت تا شده و لوله شده نگهداری نکنید.

چه چیز باعث بالا زدگی در تابلو فرش می شود ؟

1- ضخیم بودن خامه ها و نخ های چله و پود نسبت به رج شمار

2- متراکم بودن چله ها با توجه به رج شمار فرش

3- شل بودن چله ها

4- عدم یکنواختی در کوبیدن پودها یا به عبارتی کاهش شدت ضربات و تعداد دفعات کوبیدن

5- تعویض بافنده.

چه چیز باعث عیب پایین زدگی در تابلو فرش می شود؟

1- نازک بودن خامه ها و نخ های چله ها و پود نسبت به رج شمار

2- تنک بودن چله ها با توجه به رج شمار فرش

3- سفت بودن چله ها نسبت به اندازه مورد نیاز

4- زیاد بودن شدت ضربات و تعداد دفعات کوبیدن دفه

تابلو فرش کامپیوتری چیست ؟

تابلو فرش کامپیوتری نوعی تابلو فرش دستباف است، که نقشه آن به صورت عددی توسط کامپیوتر پرینت گرفته می شود، این نقشه به وسیله بافنده و با همان سبک  سنتی با دست بافته می شود و باید بدانید که بر خلاف تصور بعضی از افراد که فکر می کنند تابلو فرش کامپیوتری به وسیله ماشین بافته می شود تصوری کاملاٌ غلط است.

سایز های استاندارد در تابلو فرش چه سایز هایی هستند ؟

لازم به ذکر است این نکته را بدانید که در تابلو فرش سایز، استاندارد خاصی ندارد اما سایز های معمول می توانند تابلو فرش هایی در سایزهای 40*60 – 50*70 – 60*90 – 70*100 – 80*100و …باشند.

چه نوع قابی برای تابلو فرش مناسب است؟

یکی از مهمترین عوامل در جلوه و زیبایی تابلو فرش انتخاب نوع قاب می باشد، قابی که معمولاً برای تابلو فرش ها استفاده می شود قاب های پهن و گل داری هستند که پس از قرار گرفتن تابلو فرش در این نوع قاب ها از لحاظ سایز و اندازه بزرگتر به نظر رسیده و زیبایی خاصی پیدا میکند. ضمناٌ به این نکته توجه داشته باشید، از گرفتن شیشه بر روی قاب تابلو فرش جلو گیری شود چون این امر باعث فرسودگی و پوسیدگی تابلو فرش می شود.

رج شمار رایج در تابلو فرش چند است ؟

رج شمارهای رایج در بافت تابلو فرش هایی که جنس چله آنها پنبه است بین 46 تا 48 می باشد. اما در تابلو فرش هایی که جنس چله آنها ابریشم است، بسته به نوع نازکی و ضخیمی چله ابریشم، بین 50 تا 100 رج متغیر می باشد.

نخ های تابلو فرش به چه روشی رنگرزی می شود ؟

در حال حاضر در اکثر مناطق رنگرزی نخ های تابلو فرش که از جنس پشم مرغوب می باشند، به صورت شیمیایی و به وسیله رنگ دانه های آلمانی، چینی و ایرانی استفاده می شود. رنگرزی نخ های تابلو فرش به صورت کاملا تجربی و با پاتیل های سنتی (قابلمه و دیگ های کوچک و بزرگ) انجام می شود.

برای جلوگیری از بیدزدگی رعایت چه مسائلی ضروری است؟

بهترین عامل برای حفظ تابلو فرش و فرش های دستباف از بید زدگی، استفاده از قرص های نفتالین و پودر نفتالین می باشد، که بهتر است قبل از استفاده از این مواد فرش یا تابلو فرش کاملا شسته شده باشد.

ظرافت تابلو فرش چطور تخمین زده می شود ؟

عامل تعیین کننده در ظرافت تابلو فرش واژه رج شمار است. رج شمار و یا رج تابلو فرش به تعداد گره هایی که در هر 7 سانتی متر بافته می شود می گویند. در این صورت می توانیم به وسیله خط کش 7سانتی متر از گره های پشت فرش را شمارش کنیم تا رج شمار آن را بدست آوریم . توجه داشته باشید که رج شمار برای فرش های ماشینی کاربردی ندارد.

مراحل تولید تابلو فرش چیست ؟

4- رنگرزی مواد اولیه فرش توسط رنگرز
3- طراحی طرح تایید شده توسط مشتری
2- انتخاب سوژه
1- گرفتن سفارش یا بازار یابی
 
8- قاب کردن تابلو فرش
7- شستشوی تابلو فرش
 6- پرداخت تابلو فرش
5- بافت تابلو فرش توسط بافنده

پرداخت برجسته چیست و چه تاثیری در تابلو فرش دارد ؟

یکی از انواع پرداخت پرز تابلو فرش پرداخت برجسته می باشد، که به وسیله قیچی های مخصوص (قیچیه سر نخ) انجام می شود و این نوع پرداخت بر جستگی هایی را در تابلو فرش به وجود می آورد که زیبایی خاصی به تابلو فرش از لحاظ بعد و طرح میدهد.

توجه داشته باشید که همه تابلو فرشها قابل برجسته شدن می باشند، و لی همه تابلو فرشها با بر جسته شدن زیبا نمی شوند، برای همین برای برجسته کردن تابلو فرش حتما با مربی خود و یا عوامل فنی شرکت مربوطه مشورت نمایید.

ضمنا برای برجسته زدن نیاز نیست که پرز تابلو فرش را بلند بگیرید، این امر باعث کم آمدن نخ شما و در پایان باعث دو رنگی تابلو فرش میشود، شما هر چقدر هم که گره را کوتاه ببافید، (3تا3.5سانت) تابلو فرش شما قابل برجسته شدن می باشد.